Kako upravljati konfliktima?
Do konflikata obično dolazi zbog:
- Različitog viđenja stvarnosti – svi mi na svoj jedinstven način opažamo stvari i događaje u našem okružju i na temelju toga imamo svoje viđenje stvarnosti. Iz tog razloga svatko od nas vjeruje svom viđenju koje smatra jedinim ispravnim i ponekad ne želi vidjeti stvari «očima drugog»
- Različitih vrijednosti – ono što je nama važno i značajno i što je naša životna filozofija ne mora biti i drugoj osobi
- Određenih osobina ličnosti – osobe koje žele da ih drugi slijepo slijede i slušaju, te se nerado prilagođavaju drugima sklonije su konfliktima. Zapitajte se jeste li vi možda konfliktna ličnost i prihvaćate li teško tuđe mišljenje?
- Nedostatka povjerenja – ako u drugu osobu nemamo povjerenja veća je vjerojatnost da ćemo sumnjati u čestitost njenih namjera i onog što nam govori
- Projekcije – ponekad ono što nam se ne sviđa na nama prepoznajemo u drugome, napadamo kod drugoga, osuđujemo kod drugoga. Vjerojatno je svatko od nas iskusio situaciju u kojoj nas je neka osoba kritizirala primjerice zbog naše lijenosti, a ona je u tome gora od nas. Tuđu projekciju lakše prepoznajemo, ali vlastitu vrlo teško. Zato se idući put, kada druge budete kritizirali, zapitajte: Da li ja sada kritiziram drugu osobu ili samog sebe?
- Predrasuda – ako unaprijed imamo oblikovano mišljenje o nekome ili nečemu (osobito ako je negativno) teško ćemo s tom osobom ili o nečemu voditi objektivni razgovor, već ćemo tražiti povod za konflikt i napad na tu osobu.
Kako spriječiti konflikte?
- Pripazite na to kako govorite – Način na koji nešto govorite u velikoj mjeri će utjecati na to hoće li vaša poruka biti prihvaćena pozitivno ili negativno. Izbjegavajte naredbe, prijetnje, etiketiranje, procjenjivanje jer lijepa riječ sva vrata otvara.
- Slušajte sugovornika – Kao što i sami u razgovoru s drugima želimo da nas se sasluša i prihvati ono što govorimo, isto tako i drugi od nas to očekuju
- Poštujte pravila razgovora – Dok druga osoba govori, šutite i slušajte dok ne prestane. Dopustite i drugima da izraze svoje mišljenje, ako vi očekujete isto od njih
- Ne doživljavajte kritiku osobno – Ne doživljavajte kritike kao napad na sebe jer kad vas netko napada to obično ne radi zato da bi vam naštetio nego zato da bi obranio sebe ili nešto dobio
- Usmjerite se na problem, a ne na osobu – konstruktivnije je usmjeriti se na rješenje problema nego da nabrajate loše osobine osobe (lijena je, neodgovorna…). To sigurno nije put do rješenja problema nego do još neugodnijih emocija
- Budite tolerantni – Kako nismo svi isti, tako nemamo svi iste želje, ciljeve i razmišljanja. Prihvatite različitosti među ljudima i mišljenjima i shvatite to kao priliku da naučite nešto novo, a ne kao priliku za sukob.
Prisjetite se posljednjeg konflikta koji se zbio između vas i vama bliske osobe (s prijateljem/icom, kolegom/icom, roditeljima, dečkom/djevojkom…). Uživite se u situaciju te druge osobe i iz njenog/njegovog položaja napišite samima sebi pismo. Napišite kako ste se osjećali, mislili, očekivali i učinili u toj situaciji.