Znam i mogu – prepoznavanje radnih vrijednosti

Nastavljamo i dalje s provedbom aktivnosti namijenjenih učenicima naših partnerskih škola u projektu Znam i mogu i kroz interaktivne radionice unapređujemo njihove vještine upravljanja karijerom. Koristimo ovu priliku da ukažemo na važnost prepoznavanja relevantnih osobnih karakteristika poput radnih vrijednosti.

Vrijednosti su naša najdublja uvjerenja koja određuju naše ponašanje i usmjeravaju donošenje naših odluka. Kroz vrijednosti možemo dokučiti što nam je to važno u životu i kakav život želimo voditi. Sklop vrijednosti je jedinstven za svakog pojedinca i život koji pojedinac živi u skladu sa svojim vrijednostima donosi dugoročnije zadovoljstvo, ispunjenost i smisao. One su nešto što možemo u potpunosti ispuniti, poput npr. ciljeva, one su stalna životna orijentacija i pokazuju nam smjer u kojem želimo ići, a po tom putu ostvarujemo postavljene ciljeve koji su u skladu s tim vrijednostima.

Radne vrijednosti, na jednak način kao i one životne, reflektiraju ono što želimo da naše radno okruženje ima, da naš posao posjeduje ili pak mogućnosti koje nam posao pruža u pogledu samoostvarenja. Usklađenost radne uloge s našim radnim vrijednostima dovodi do zadovoljstva poslom i osjećaja ispunjenosti. Radne vrijednosti također uspostavljaju hijerarhiju ciljeva koju na poslu želimo ostvariti. Npr. nekima će biti važnije stvoriti tim od povjerenja, a nekima pak mogućnost da napreduju na hijerarhijskoj ljestvici. Osvještavanjem osobnih radnih vrijednosti postajemo svjesniji kakav posao tražimo i u kakvom okruženju ćemo biti najzadovoljniji.

Neki primjeri radnih vrijednosti mogu biti sljedeći:

  • POSTIGNUĆE: Biti u stanju i u mogućnosti ispuniti svoje ciljeve.
  • BRZI TEMPO: Posao ima puno zadataka koji se istovremeno događaju.
  • VISOKA ZARADA: Posao koji potencijalno ima veliku novčanu naknadu.
  • NATJECANJE: Posao u kojem postoji mogućnost natjecanja s drugima.
  • TIMSKI RAD: Posao u kojem je suradnja s drugima bitna.
  • KREATIVNOST: Posao u kojem je bitna maštovitost i kreativnost za ostvarivanje rezultata.
  • PREUZIMANJE RIZIKA: Posao koji je opasan i riskantan.

Osim o radnim vrijednostima, naši učenici su se pripremali i za potencijalne razgovore s poslodavcima i učili o njihovim najvažnijim karakteristikama.

Razgovor za posao ili intervju je ključan korak u procesu traženja posla i zapošljavanja. Ukoliko je pojedinac došao do ove faze u procesu zapošljavanja, vrlo je vjerojatno da su ostalo koraci koji su prethodili bili uspješni. Iako je velik značaj alata za traženje posla za ostavljanje dojma kod potencijalnog poslodavca, razgovor za posao je taj koji će napraviti ključnu razliku.

Bitno je naglasiti da su razgovori za posao predvidljivi i da se mogu isplanirati kroz dobru pripremu u vidu promišljanja o sadržaju odgovora na pitanja koja će najvjerojatnije biti postavljena. Svaki razgovor za posao ima dvojake ciljeve koje možemo promatrati iz perspektive poslodavca i potencijalnog posloprimca. Cilj poslodavca je ustanoviti koliko je svaki od kandidata adekvatan za radno mjesto za koje se natječe, koliko bi dobro mogao obavljati radne zadatke, kako bi se uklopio u postojeći tim zaposlenih tj. kako bi mogao pridonijeti napretku tvrtke. S druge strane, cilj intervjuiranog je procijeniti koliko mu se budući poslodavac sviđa i prikupiti dovoljno informacija o tome može li i/ili želi obavljati posao za koji se natječe. Uspješnost u razgovoru za posao svakako ovisi i o pripremama koje trebaju započeti i prije samog zakazanog razgovora. Što stoga treba učiniti prije samog razgovora za posao?

  • Raspitajte se o tvrtki koja raspisuje natječaj

Upoznatost s djelatnostima tvrtke kao i s elementima njihove organizacijske kulture će Vam pomoći da organizirate svoje odgovore u skladu s njihovim očekivanjima, da bolje procijenite buduća zaduženja na radnom mjestu kao mogućnosti za suradnju s kolegama unutar kolektiva. Potencijalni poslodavac Vam neće zamjeriti ukoliko im tijekom intervjua uputite neka zapažanja u vidu pohvala ili obraćanja pažnje na neki njihov zapaženi projekt, proizvod ili inicijativu. Ukoliko potencijalni poslodavac prepozna Vašu pripremljenost za intervju, može lako doći do zaključka kako isto može očekivati od Vas i na radnom mjestu.

  • Odjenite se primjereno

Procijenite kakva su očekivanja industrije ili područja djelatnosti tvrtke u koju dolazite na intervju te na temelju toga prilagodite svoju odjeću po pitanju naglašenije originalnosti ili pak formalnosti. Niti u jednom slučaju pak ne dolazi u obzir izazovno odijevanje ili pak ono s prenaglašenim dodacima u vidu nakita, make-up-a i sl.

  • Ponesite sve potrebne dokumente sa sobom (osobne isprave, kopiju životopisa,…)
  • Budite točni

Ova preporuka podrazumijeva dolazak 5-10 minuta ranije od zakazanog. Ne treba pretjerivati s preuranjenim dolaskom jer osoba koja će Vas intervjuirati može potencijalno biti zauzeta. Ukoliko ste spriječeni doći, pravovremeno obavijestite kontakt osobu o nedolasku. Time pokazujete obzirnost prema vremenu koje je za Vas rezervirano i ostavljate mogućnost zakazivanja novog termina kod istog poslodavca ukoliko dođe do takve prilike.

Tijekom samog razgovora za posao potrebno je obratiti pozornost na nekoliko zdravorazumskih pravila i obratiti pozornost na najčešće pogreške koje se tijekom razgovora pojavljuju. Većinu pogrešaka moguće je izbjeći dobrom pripremom ili kratkim obraćanjem pažnje na možda inače „nevidljive“ znakove koje svojim ponašanjem ili govorom šaljemo. Pravila koja slijede treba shvatiti kao dobronamjerne preporuke koje neće učiniti čudo i kandidatu koji ne odgovara kvalifikacijama za posao omogućiti da taj posao dobije, ali može možda učiti suptilnu ali ključnu razliku između podjednako dobrih kandidata. Bitno je osvijestiti da je naša osobna odgovornost učiniti sve je moguće u našoj moći da razgovor učinimo kvalitetnijim, a onda odluku prepuštamo potencijalnom poslodavcu znajući da smo se maksimalno potrudili. Stoga, tijekom razgovora za posao treba obratiti pozornost na sljedeće:

Potrudite se ostaviti dobar prvi dojam

  • Prvi dojam se stvara u prvih nekoliko minuta i presudan je kako za tijek razgovora, tako i za mišljenje poslodavca o vama. Može se dogoditi da sve informacije koje ćete tijekom intervjua predstaviti poslodavcu „budu u svjetlu“ prvog dojma o Vama. Za stvaranje dobrog prvog dojma bit će zapravo dovoljno osmjehnuti se, uspostaviti kontakt s očima, čvrsto se rukovati i jasnim i sigurnim glasom pozdraviti. Sve će to ukazivati na Vaš entuzijazam, vedrinu i pozitivan pristup.

Odgovarajte na konkretno postavljena pitanja

  • Kandidati česti okolišaju i ne odgovaraju na postavljena pitanja što kod ispitivača ostavlja dojam neiskrenosti, skrivanja. Budite efikasni u odgovaranju i ne gubite se u detaljima. Cijelo vrijeme razmišljajte o poruci koju želite potencijalnom poslodavcu prenijeti. Budite svjesni da poslodavca zanimaju prvenstveno podaci vezani uz posao tako da ne krećite u dugu osobnu priču.

Potkrijepite primjerima ono što govorite

  • Upotrijebite primjere za znanja i vještine koje navodite.

Pripazite na govor tijela

  • Mnogi znakovi mogu odati vašu nesigurnost ili nespremnost, npr. podrhtavanje ruka, lupkanje nogu, pogrbljenost, gledanje kroz prozor, podrhtavanje glasa… Iako navedeni neverbalni znakovi u komunikaciji nisu sasvim pod našom svjesnom kontrolom, kratko obraćanje pozornosti na sadašnji trenutak ili nekoliko dubokih udaha i izdaha će ih značajno umiriti.

Pažljivo slušajte

  • To će vam omogućiti da ne dođete u situaciju u kojoj ćete pitati ispitivača ono što je već prije u intervjuu rečeno ali i da pročitate ono što se govori “između redaka”. Vaše strpljenje i suzdržavanje od prekidanja sugovornika govorit će više o Vama nego upadice ili silna želja za dodatnim pojašnjenjima s Vaše strane i pokazati poštovanje prema ispitivaču.

Pazite kako govorite

  • Služite se književnim jezikom, na intervjuu nema mjestu poštapalicama, upadicama, psovkama, oslovljavanja na TI, slengu.

Pokušajte biti što prirodniji

  • Ako se dobro pripremite za intervju, napravili ste sve što je u vašoj moći i više od toga ne možete. Opušteni pristup daje najveće šanse da se poslodavcu predstavite u najboljem svjetlu.

Ne prikazujte svog bivšeg poslodavca u lošem svjetlu

  • Takve informacije nisu od interesa vašem budućem poslodavcu, a lako može doći do zaključka da ćete i o njemu tako govoriti. Na razgovoru za posao nema mjesta za potencijalne sukobe, loša iskustva s bivšim poslodavcima i sl. Formulacije poput „suradnja je prekinuta sporazumno“ ili „tvrtka je za mene imala drugačiji plan od onog kojeg sam ja imao za svoj karijerni razvoj“ će biti najprimjerenije rješenje u ovoj situaciji.

 

NAJČEŠĆE POGREŠKE NA RAZGOVORU ZA POSAO

Laganje

  • Laganje nije opcija. Prije ili kasnije činjenice će isplivati na površinu, a posljedice bi mogle biti neugodne. Zapamtite da vam osoba koja vas intervjuira uvijek može postaviti potpitanje i na taj način otkriti da iskrivljujete činjenice. Time ste si zauvijek zatvorili vrata te tvrtke.

Nepristojnost

  • Tijekom intervjua se ponašajte profesionalno i ljubazno. Možda vam se čini da ste simpatični osobi koja vas intervjuira, ali to ne znači da ste automatski postali najbolji prijatelji. Budite pristojni i srdačni. Ako zaključite da ste pretjerali s prisnošću i možda ispali nepristojni, odmah se ispričajte.

Pesimizam

  • Pesimističnim stavom nećete daleko stići. Osoba s kojom razgovarate doživjet će vas kao negativnu osobu, a mogli biste i njoj pokvariti raspoloženje što bi moglo utjecati na ishod intervjua.

Nepripremljenost

  • Prije samog intervjua pročitajte još jedanput svoj životopis i oglas za posao. Time ćete izbjeći potencijalno neugodnu situaciju nastalu činjenicom da se ne možete sjetiti detalja iz životopisa.

Ravnodušnost/nametljivost

  • Ravnodušnim nastupom mogli biste ostaviti dojam osobe koja i nije zapravo motivirana za posao, a nametljivim ponašanjem možete kod potencijalnog poslodavca pobuditi sumnju u mogućnost kvalitetne suradnje s postojećim timom.

You may also like...