Tinejdžeri i stres

teenStres je nužno dio života i često, ali često uzrokuje neravnotežu u tijelu, osobito kod tinejdžera koji i bez njega prolaze kroz mnoge promijene. Djevojke izjavljuju da su pod stresom nešto češće od dječaka. Određena količina stresa može biti od pomoći kako bi vaš tinejdžer ostao motiviran. Međutim, ukoliko je stresa previše ili premalo to se može negativno odraziti na ponašanje vašeg djeteta kod kuće ili u školi i sa prijateljima, kao i njegovo fizičko zdravlje. Prema nedavnom istraživanju 43% tinejdžera u dobi od 13 i 14 godina izjavljuje da su pod svakodnevnim stresom dok čak 59% onih u dobi od 15 do 17 godina izjavljuje to isto. Svakodnevni pritisak koji tinejdžeri doživljavaju, kao što je pritisak da se uklope ili da budu uspješni, može dovesti do stresa. (Ne) zaposlenost i obiteljska ekonomska situacija može također uzrokovati stres kod tinejdžera jer ih gotovo dvije trećine izjavljuju da su „donekle“ ili „jako“ zabrinuti za svoje financije.

Ukoliko stres postane tako snažan da se mlada osoba ne zna sama s njim nositi, a izostane pomoć roditelja ili skrbnika, morat će sami naći neke putove a oni znaju biti nezdravi (pušenje, opijanje, drogiranje ili neki drugi oblik rizičnog ponašanja). Ovdje ćemo navesti neke načine kojima možete pomoći svom tinejdžeru da se nosi sa stresom zdravo i produktivno:

  1. Naučite prepoznati kada je vaš tinejdžer pod stresom – Da li se dovoljno odmara? Da li uzima redovite obroke? Ako ove potrebe nisu adekvatno zadovoljene vaš će tinejdžer to pokazati kroničnom ćudljivošću, nervozom, anksioznošću ili dugotrajnom tugom. Ukoliko imate kćer posebnu pažnju obratite na zaokupljenost izgledom ili težinom.
  1. Upoznajte tinejdžera sa pozitivnim načinima nošenja sa stresom. Suočite se s tim da će stres biti sastavni dio života tinejdžera. Pomognite svom djetetu da se nauči osloboditi stresa na zdrav način. To može biti i vrlo jednostavno, dajući mu priliku da s vama razgovora o svojim problemima. Možete mu sugerirati da vježba, dovoljno spava, sluša muziku, piše dnevnik, drži zdravu dijetu ili posjeti savjetnika/psihologa. Ne zaboravite ga podsjetiti na njegove uspjehe.
  1. Sami budite dobar primjer. Mladi često usvoje načine suočavanja sa stresom promatrajući svoje roditelje. Ukoliko dijete vidi da roditelj zapali cigaretu ili popije alkohol svaki puta kada je napet, vrlo je vjerojatno da će se i sam tako ponašati u sličnim situacijama. Zato trebate biti svjesni svog reagiranja u stresnim situacijama kako biste bili dobar primjer svojoj djeci.

Ako znakovi stresa ne prestaju, potražite pomoć. Mogući izvori pomoći: liječnik, terapeut, školski psiholog, savjetovališta za mlade i sl.

You may also like...